Storytime – Min rejse fra 0 til månedlige omsætningsmål uden egen investering.

“Følgende tekst er et udsnit fra min e-bog “Kom godt i gang med Meta”

I 2015 kom jeg ud for en voldsom rideulykke, som gjorde at jeg kom helt ned og skrabede bunden. Jeg kunne dårligt nok stå på benene i et halvt år uden at have støtte. Gennem hele denne proces søgte jeg hjælp fra de instanser som jeg altid har fået at vide ville hjælpe en, når man stod i sådan en situation. Jeg måtte hurtigt konstatere at hjælpen fra samfundet aldrig kom, og at jeg selv måtte kæmpe mig op igen. Jeg havde sågar en neurolog som fortalte mig at jeg bare skulle indstille mig på at leve et “lorteliv” (hans egne ord) og at jeg aldrig ville være i stand til at have et barn eller at bruge min uddannelse (Jeg har en kandidat inden for samfundsvidenskab og drømte om at blive forsker).

Det tog mig en lang tid at komme op igen, og det var først i slut 2022, start 2023, at jeg kunne føre en samtale med en anden uden at blive dårlig. I dag har jeg ingen symptomer tilbage. 

Denne proces lærte mig meget, som jeg har ført med over i min rejse som selvstændig. Jeg kæmpede og gav ikke op, og dette har jeg lært, også er måden man driver en succesfuld virksomhed på. 

Nå, men min kære far, der selv har været selvstændig, foreslog, at jeg kunne prøve kræfter med en webshop. Det var en dropshipping-webshop, der solgte alt for dyre børneprodukter. Der var intet salg i den, men jeg fik mulighed for at eksperimentere lidt med den. Den eneste omkostning for mig var min tid, da det ikke kostede noget at drive den.

Da jeg var helt uden penge, startede jeg selvfølgelig med organisk arbejde. Det krævede en del arbejde at få mange følgere og endnu længere tid at opnå salg. Det skal siges, at det var på et tidspunkt, hvor Instagram ikke var lige så udbredt en platform, som det er i dag.

Jeg brugte MANGE timer dagligt på at undersøge konkurrenter, populære børneprodukter og mulige samarbejdspartnere og selvfølgelig, hvilke opslag der fungerede. De salg, der kom ind, brugte jeg ikke. Jeg fik næsten dagligt opkald fra marketingbureauer og konsulenter, der ville hjælpe mig med at vækste. Altså, hvis jeg gav dem 6000 kr. om måneden plus ad spend. Efter at have talt med ca. 800 forskellige marketingfolk, der mente, at jeg kun kunne vækste, hvis jeg tilføjede flere platforme, tog jeg sagen i egen hånd.

Derfor besluttede jeg at tage en videreuddannelse i digital marketing. Jeg begyndte at afprøve mine nye færdigheder på Google Ads og Google Shopping, hvor jeg øgede min månedlige omsætning fra omkring 3.000-4.000 kr. til 10.000-13.000 kr. Det gik faktisk rigtig godt, men da mine produkter var meget unikke, besluttede jeg at skifte fokus til Facebook. Her oplevede jeg hurtigt en markant vækst. Jeg blev ikke millionær, men indtjeningen gjorde det muligt for mig at købe nogle af produkterne hjem til lageret for at opnå et større afkast.

Jeg begyndte at udvide min marketingindsats, så jeg var aktiv på de fleste platforme. Jeg brugte utallige timer det første år uden løn – det er en realitet, man skal være forberedt på. Efterhånden begyndte jeg at få det bedre og startede sideløbende som marketingansvarlig i en virksomhed.

Det er ikke nødvendigt, at det tager et år, før man begynder at se et afkast. I begyndelsen havde jeg ingen til at guide mig i, hvordan jeg skulle vækste på Instagram, og værktøjerne var også begrænsede. Jeg indså ret hurtigt, at en karriere inden for marketing var vejen frem for mig, hvilket også motiverede mig til at afprøve forskellige strategier. Nu ved jeg, hvad der virker, og hvad man bør undgå.

Derfor har jeg udarbejdet en guide, der viser jer, hvordan I bedst kommer i gang med Facebook-marketing.

Mål og strategi 

Jeg har i skrivende stund hjulpet mere end 200 virksomheder med deres marketing, og jeg kan nu kategorisere både succeserne og fiaskoerne. 

Jeg vil ikke komme ind på mindset-delen, da det er en videnskab i sig selv. MEN fra den dag, jeg ændrede mit mindset, ændrede min karriere og min pengepung sig også. Hvis I ønsker at opnå succes, er det vigtigt, at I tror på jer selv og jeres produkt, og at I husker at bruge penge på marketing kan være den bedste investering, du gør for dig og din virksomhed. Husk på at ligesom med min genoptræning efter min rideulykke kræver det hårdt arbejde og dedikation for at opnå succes og Facebook annoncering kan ikke gøre det for dig alene. Og en anden ting jeg lærte gennem min rejse var, at man skal huske at se mulighederne og ikke fastlåse sig selv i noget specifikt. Selvom jeg drømte om at blive forsker og du måske undre dig over hvorfor jeg nu er marketing specialist og direktør for en marketing virksomhed, var den egentlige drøm at få et godt liv. Hvordan man opnår sin drøm er ikke forudsigeligt, så derfor er det vigtigt at du altid fokusere på dit endelige mål og lader dig selv tage de muligheder som opstår gennem tiden. Delmålene kan ændre sig hele tiden. 

Jeg har delt mine kundetyper op, så I kan vurdere, hvor I er nu i jeres mindset. 

Den useriøse: Jeg får ofte kunder ind, som ikke rigtig har styr på, hvordan de skal markedsføre sig og hertil heller ikke har en ide om, hvad de skal ligge i et ad spend. Når jeg så fortæller dem hvad min erfaring siger mig de skal gøre, tøver de og kan ikke rigtig bestemme sig for at gøre noget. Det er de her kunder som ringer og siger at deres forretningen går helt ad helvede til og at de ikke får nok salg og når jeg så fortæller dem at de skal investere i markedsføring eller lave en strategiplan, så kan de ikke rigtig tage sig sammen til det. Denne slags virksomhed er ikke en slags virksomhed som (udfra min erfaring) kommer særlig langt. 

For mig er disse mennesker dem som har ondt et sted på kroppen og går til en fysioterapeut som giver dem nogle øvelser de skal lave for at få det bedre. De går så hjem og gider ikke at lave disse øvelser, men bliver ved med at brokke sig over at de har ondt. Desværre kan jeg forestille mig at rigtig mange af jer kan genkende jer selv her. Man bare rolig, det kan der laves om på.

Den skeptiske: Det er ofte en kunde som gerne vil starte med et absurd lavt budget og kun vil give det en måned, for at se om det overhovedet fører nogen steder hen. Dem ser jeg heller ikke særlig meget vækst i. Jeg har selvfølgelig en forståelse for at det kan være svært at skulle investere sine egne penge i noget, men er du ikke parat til det, er du heller ikke parat til at vækste din virksomhed til det niveau som de fleste ønsker at opnå.

Forestil dig en person, der har pådraget sig en skade og skal i genoptræning. Denne person ønsker at blive hurtigt rask, men er skeptisk over for genoptræningsprocessens effektivitet og tøver med at forpligte sig fuldt ud til det anbefalede genoptræningsprogram. De ønsker at starte med et meget begrænset antal genoptræningssessioner, måske bare én gang om ugen i en måned, for at “se, om det overhovedet fører nogen steder hen”.

Pilfingeren: 

Vi har en del kunder som har en tendens til hele tiden at regulere i budgetter eller målgrupper eller noget helt 3., bare fordi de lige har fået en god ide. Denne ide er dårlig. Hvis du ikke lader dine annoncer være, vil de forblive i læringsfasen, og du vil ikke nå så langt ud.  Læringsfasen kommer vi meget mere ind på i kapitel 6.

Denne type er ofte meget utålmodig og vil hele tiden ændre på noget uden at give tingene tid til at virke. De glemmer at ting tager tid. 

Den fornuftige:

Der er selvfølgelig rigtig mange gode kunder derude, der stoler på vores arbejde. De har et mål og de har et fornuftigt ad spend. Vores mest succesfulde kunder er faktisk de kunder, som fokuserer på branding, og er tålmodige med resultaterne af annonceringen. Uden branding kommer du ikke særlig langt med din virksomhed. Den gode kunde, er den som har forståelse for at en god markedsføringsstrategi starter med at bygge et brand op og skabe   genkendelighed hos forbrugerne, før der fokuseres på de “hårde konverteringer”. 

Denne type er ofte også den type som er villig til at kæmpe for at opnå deres mål og som hele tiden har et fokus som de stræber efter. Det er denne type som hele tiden går ud over deres comfort zone og som hver gang de møder en mur, vælger at brage igennem den eller finder en vej rundt om den. 

Når du nu har besluttet dig for at du er denne type, så har du selvfølgelig en strategi med dig når du påbegynder din rejse ind i Meta Business.