Sådan gik det for min webshop – En fantastisk start!

For under en måned siden åbnede jeg vores webshop. Til at begynde med vidste jeg faktisk ikke, hvilke typer sko der ville komme hjem, så jeg havde ikke lavet de store forberedelser. Men da skoene endelig ankom, blev jeg positivt overrasket – det var sko, som stort set alle kunne bruge.

Hurtigt fra tanke til handling

Så snart skoene landede, vidste jeg, at vi skulle handle hurtigt. Kunderne skulle ikke vente! Allerede dagen efter vi modtog skoene, gik vi i gang med at tage alle de nødvendige produktbilleder. Vi vidste, at det visuelle var altafgørende for at skabe interesse og tillid til produkterne. Vi tog både skarpe produktbilleder og miljøbilleder, så kunderne kunne få en fornemmelse af skoene i hverdagsmiljøer.

På bare én dag havde vi både fotograferet, redigeret og uploaded billederne, g ikke mindst – vi fik opbygget hele hjemmesiden! (Vi hviler bestemt ikke på laurbærrene, som man siger!) Det var en intensiv dag, men vi vidste, at det skulle gøres rigtigt fra start, hvis vi ville have succes.

Boost på sociale medier

Så snart hjemmesiden gik live, var der ingen tid at spilde. Vi kastede os over de sociale medier, og jeg begyndte at poste en hulens masse på både TikTok og Instagram. Jeg vidste, at hvis vi skulle skabe opmærksomhed og få folk til at besøge webshoppen, skulle vi være synlige – og hurtigt!

Efter kort tid besluttede jeg at lave en konkurrence, som fik endnu mere gang i de to platforme. Konkurrencer er et fantastisk værktøj til at engagere følgere og skabe buzz omkring nye brands, og det virkede perfekt i vores tilfælde

Overraskende hurtigt salg

Allerede efter to dage begyndte salgene at tikke ind, og kun fire dage efter satte vi retargeting på. På halvanden uge var vi faktisk så lave på lageret, at vi var nødt til at stoppe annoncerne – vi var løbet tør for varer! Det er virkelig en positiv problemstilling at stå i som webshop-ejer, men vi havde på ingen måde regnet med, at det ville gå så hurtigt.

Prisvenlige produkter skaber hurtige salg

Heldigvis har vi en rigtig god aftale med vores leverandør, hvilket gjorde det muligt for os at holde priserne lave og dermed tiltrække flere kunder. Lad os være ærlige – en webshop med budgetvenlige priser appellerer til langt flere mennesker. Det gør også kundernes købsbeslutning meget nemmere, når produkterne er prissat overskueligt. Og når kunderne først lander på hjemmesiden, er det afgørende, at alt er så nemt og ligetil som muligt for at sikre en problemfri købsoplevelse.

En solidt opbygget webshop

Vores hjemmeside var bygget solidt op fra start. Det skulle være nemt at navigere, og kunderne skulle på ingen måde være i tvivl om, hvordan de skulle købe. Vi havde klare call-to-actions og en simpel købsproces, hvilket gjorde det let for kunderne at gennemføre deres køb. En anden stor fordel var, at vi tilbød afhentning i butikken i København. Det gav vores lokale kunder muligheden for at undgå fragtomkostninger og samtidig støtte en lokal butik.

All-in på webshoppen

Jeg har allerede investeret i både lager og butik, så hvorfor skulle jeg ikke også gå all-in på webshoppen? Jeg vidste, at hvis vi skulle få succes online, skulle vi satse stort – både på de organiske opslag og annonceringen. Derfor satte vi også gang i Google Ads, og planen var også at komme på TikTok Ads – men sidstnævnte nåede vi desværre ikke i denne omgang.

Hvad nu?

Vi har en ny sending varer på vej, og jeg glæder mig til at fortsætte dette spændende projekt. Der er noget helt særligt ved at se en idé blive til virkelighed, og selvom det kun er begyndelsen, kan jeg allerede mærke, at vi har fat i noget godt. Jeg ser frem til at lege videre med webshoppen og udforske alle de muligheder, der ligger forude!